Boekenpraatjes
Heb jij ook al gemerkt dat de ‘klassieke’, schriftelijke boekbespreking weinig leesplezier en leesmotivatie oplevert, maar wel veel frustratie bij leerlingen, leerkrachten en ouders?
In deze sessie ontdek je hoe je het helemaal anders kan aanpakken!
We staan o.a. stil bij deze vragen:
Wat is het verschil tussen een boekverslag en een boekenpraatje?
Hoe krijgen je leerlingen weer plezier en zin in lezen?
Welke (denk-) vragen stel jij als leerkracht?
Hoe komen je leerlingen tot een echt leesgesprekje?
Je krijgt werkvormen aangereikt waarbij je je leerlingen leert praten over en werken met boeken. Je ontdekt hoe boekenpraatjes tussen leerkracht en leerlingen en tussen leerlingen onderling het leesplezier vergroten. Je doet heel wat concrete ideeën op om meteen zelf in je klas aan de slag te gaan.
Praktische info:
in HERKENRODE: dinsdag 12 november 2024 | 9u30 - 16u00
in BRUGGE: dinsdag 19 november 2024 | 9u30 - 16u00
Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief catering met broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).
Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de graad
Navormer: Els Carlier
Locatie Herkenrode: Willewete educatief centrum, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)
Locatie Brugge: Bibliotheek De Biekorf, Kuipersstraat 3, 8000 Brugge (ondergronds parking onder de bibliotheek)
Els Carlier is onderwijzeres en werkt al verschillende jaren als boekenjuf in de lagere school. Ze is zelf een echt leesbeest en gaat vanuit haar functie dagelijks actief en creatief aan de slag met boeken. Ze zit in haar school in het kernteam lezen, is er al jarenlang de trekker van het Kwartiermakers-project en staat ook in voor de leeszorg en de begeleiding van leesgroepjes van het eerste tot het zesde leerjaar. Om zich verder te verdiepen volgde ze o.a. het postgraduaat Leescoach aan de Odisee Hogeschool. In het schooljaar 2022-2023 genoot ze een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Els.
Els heeft heel wat praktijkervaring opgebouwd, die ze nu als navormer graag wil delen met andere leerkrachten. Het voorbije schooljaar ging Els met succes aan de slag als navormer bij Willewete en inspireerde ze al honderden leerkrachten met nieuwe, inspirerende werkvormen.